maandag 25 mei 2020

Onderwijs tijdens corona


In de geschiedenis zeker rond de periode van Daens zien we dat het volgen van onderwijs hoofdzakelijk voor de rijkere bevolking was weg gelegd. Het in gaan van de leerplicht en het verbod op kinderarbeid is er maar laat gekomen (gedetailleerd uitwerken)
Onlangs las ik een artikel van de VRT "verwijzing schrijver" zegt: 'wat ik nu wil wensen, is een beetje extra geld. Zodat we nog wat eten kunnen kopen'. Deze zin komt uit de mond van Dylan. Dylan is een jongen die in een kwetsbaar gezin leeft. Hij zit in het eerste middelbaar en is bang dat hij zijn jaar opnieuw moet doen. Hoe komt dat? Het coronavirus!

Probleemstelling


Door de crisis waar we ons nu in bevinden en mede door de ommezwaai van fysiek naar online- onderwijs heeft Dylan een zware achterstand opgelopen. Hoe dat komt? Hij had namelijk wel een oude computer thuis maar die werkte niet naar behoren. Zijn vader gaat wel werken maar is even technisch werkloos geweest waardoor er minder geld in het laadje kwam. Gelukkig is er door een buurtwerking al rap een oplossing gekomen en kan Dylan gebruik maken van een laptop die wel al sneller is. Al vreest hij dat het schip alreeds gezonken is. Gewoon op vlak van onderwijs zien we al dat wie genoeg bestaansmiddelen ter beschikking heeft zich voldoende goed kan inzetten voor onderwijs te volgen, wie nu natuurlijk wat krap bij kas zit heeft het daar wat moeilijker mee. De kloof tussen rijk en arm wordt door deze crisis alleen maar groter dan dat deze al was. Hoe gaan we dit probleem oplossen? Hoe zorgen we ervoor dat kinderen uit een kwetsbare omgeving terug mee zijn met de gegeven leerstof? Want zittenblijven geeft dan toch ook een grote financiële impact op het gezin van 6 broers, 1 zus en de mama en papa? Men gaat nu een zomerschool organiseren vanuit de overheid. Ik denk niet dat dit voldoende zal zijn om een leerachterstand van meer dan een maand nieuwe leerstof in te halen.


Evalueren


Op wat zullen de scholen zich in godsnaam baseren om leerling x door te laten en leerling y niet? Op basis van de behaalde resultaten van de Kerstexamens? Dit zou een zeer slecht beeld geven. Sommige leerlingen hadden zich misschien net herpakt en wilde er nu echt voor gaan maar konden zich niet bewijzen door de crisis. Of zouden ze zich baseren op de gemaakte taken in de lockdown periode? Maar hoe ga je dan gaan evalueren bij kinderen waarvan er in de eerste weken geen laptop of internet verbinding in huis was? Straffer nog, hoe evalueren bij kinderen en jongeren die tot op heden nog geen laptop hebben. Ik heb ondertussen al veel verhalen gehoord omtrent de basis die de school zal gebruiken om iemqnds zoon of dochter over te laten.
Persoonlijk denk ik dat we na deze crisis een paar nieuwe verhaal lijnen gaan moeten schrijven omtrent het onderwijs en hoe we de leerkloof zullen dichten. Ook zonder de coronacrisis is er een kloof waar men maar niet over kan.
Graag geef ik jullie mee wat ik in mijn postcorona onderwijsplan zou zetten:

1. uitgebreid onderzoek doen naar de tekortkomingen bij kwetsbare gezinnen:
·        Is het gezin in het bezit van een goed werkende laptop?
·        Is er een wifi verbinding in huis van deze gezinnen?
·        Heeft de leerling/student een rustige omgeving om te studeren?
·        Is er voldoende begeleiding?

2. Hoe bovenstaande vragen oplossen?
Ÿ  Per gemeente kijken naar het aantal kwetsbare gezinnen en de scholengemeenschappen laptops laten aankopen. Wie geen laptop heeft maar wel genoeg bestaansmiddelen heeft kan een laptop huren aan de school. Wie niet genoeg bestaansmiddelen heeft kan via het sociaal huis of OCMW aan een attest komen om gratis een laptop te ontlenen aan de school. Dit kan zeker een oplossing bieden in tijden van crisis maar ook tijden de gewone gang van schoollopen.
Ÿ  De wifi verbinding kunnen we proberen op te lossen door over geheel Vlaanderen, per gemeente verschillende hotspots aan te brengen. Als er geen crisis is heb je beperkt toegang, als er een crisis zich voordoet kunnen bepaalde hotspots open gesteld worden voor sociaal kwetsbare gezinnen met in hoofdzaak de kinderen n jongeren van deze gezinnen toegang te geven aan het online leerplatform.
Ÿ  In tijden van crisis (welke dan ook) is het belangrijk voor een rustige leerplek te hebben. Al was het dat dit kon op een jeugddienst, school,.... voor vele jongere en kinderen in hoofdzaak uit een kwetsbaar gezin kan dit echt een verschil geven.
Ÿ  Ook begeleiding in en buiten tijden van crisis is van uiterst belang.

Het verleden


In 1888 zien we in Aalst zien we in de Belgische geschiedenis mensonwaardige omstandigheden binnen in de fabrieken. In die periode zien we dat Pastoor Daens terug naar zijn geboortestad. Hij ging er privéles geven aan welgestelde kinderen, maar toch had hij meer aandacht voor zij die het moeilijkere hadden. Hij kwam mee in opstand tegen de meest welvarende in de maatschappij. In 1914 ging dan eindelijk de leerplicht in voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar. In11983 – bijna 100 jaar na Daens zijn weerde keren naar Aalst - werd de leerplicht verlengd tot 18 jaar. We zien dus dat leren en studeren voor onze maatschappij eigenlijk iets is waar er voor gevochten is geweest. Door de afschaffing van kinderarbeid, hebben ook zij die het minder goed hadden kunnen gaan studeren. Maar toch weten we uit de lessen demografische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen dat er toch wel een verschil is
tussen de kwetsbare jongeren/kinderen en zij die welgesteld zijn. Zo beschrijft een cursus deel dat de onderwijskansen tussen jongens en meisjes wel eens durft te verschillen maar dit hangt heel hard samen met nog andere factoren binnen in de school- en huiscontext. De sociale achtergrond speelt hier een duidelijke rol.

We kunnen dus besluiten dat jongeren en kinderen uit kwetsbare gezinnen het al altijd moeilijker hebben gehad. Dit zowel in het verleden als in het heden. Daar moeten niet alleen de kwetsbare groepen aanwerken maar daar moeten wij, als maatschappij aan werken. Zorgen dat de kwetsbare gezinnen opgenomen worden in dat wat wij normaal noemen. We moeten tonen dat we hen (onder)steunen en willen begeleiden naar een voor hen betere wereld. Laten we de handen in elkaar slaan om te zorgen voor zij die het niet gemakkelijk hebben om een menswaardig leven te lijden.


Bronnen:
Saerens, Z. (2020). "Ik wens beetje meer geld om eten te kopen, want het is bijna op": Dylan uit kwetsbaar gezin getuigt over coronacrisis. Geraadpleegd via: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/18/dylan-karrewiet/

Verhaeghe, M. (2020) Demografische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen. Cursus sociaal-agogisch werk.
Wikipedia. (2020). Adolf Daens. Geraadpleegd via https://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Daens
Wikipedia. (2020). Leerplicht – Geschiedenis. Geraadpleegd via https://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht#Geschiedenis

3 opmerkingen:

  1. Debbie, ook ikzelf vindt het heel belangrijk dat organisaties zich inzetten voor kansarme gezinnen in deze Coronatijd. Het zijn juist hen die het meest getroffen zijn, maar onder de radar blijven. Tof dat je jouw eigen corona onderwijsplan laat tonen. Het laat zien dat je er werk hebt ingestoken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Debbie

    Ik vind dit een zeer aangename post om te lezen. Je haalt hier een zeer belangrijk statement aan waar men de dag van vandaag wel volgens mij meer rekening mee moet houden. Als we het over de huidige situatie hebben zien we dat kansarmen nauwelijks aan bod komen, terwijl ook zij nu wat meer steun kunnen gebruiken.
    Leuk dat je doorheen je post zelf ook oplossingen tracht te zoeken!

    Groetjes
    Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Debbie
    Wat goed dat je hierover schrijft. Ik vind dat er meer rekening moet gehouden worden met deze kwetsbare groepen, vooral nu in deze moeilijke periode. Ik zie dat je een eigen corona onderwijsplan hebt gemaakt, ik vind het tof dat je nadenkt over mogelijke oplossingen.

    Groetjes
    Elisa

    BeantwoordenVerwijderen