In de geschiedenis zeker rond de periode van
Daens zien we dat het volgen van onderwijs hoofdzakelijk voor de rijkere
bevolking was weg gelegd. Het in gaan van de leerplicht en het verbod op
kinderarbeid is er maar laat gekomen (gedetailleerd uitwerken)
Onlangs las ik een artikel van de VRT
"verwijzing schrijver" zegt: 'wat ik nu wil wensen, is een beetje
extra geld. Zodat we nog wat eten kunnen kopen'. Deze zin komt uit de mond van
Dylan. Dylan is een jongen die in een kwetsbaar gezin leeft. Hij zit in het
eerste middelbaar en is bang dat hij zijn jaar opnieuw moet doen. Hoe komt dat?
Het coronavirus!
Probleemstelling

Evalueren
Op wat zullen de scholen zich in godsnaam
baseren om leerling x door te laten en leerling y niet? Op basis van de
behaalde resultaten van de Kerstexamens? Dit zou een zeer slecht beeld geven.
Sommige leerlingen hadden zich misschien net herpakt en wilde er nu echt voor
gaan maar konden zich niet bewijzen door de crisis. Of zouden ze zich baseren
op de gemaakte taken in de lockdown periode? Maar hoe ga je dan gaan evalueren
bij kinderen waarvan er in de eerste weken geen laptop of internet verbinding
in huis was? Straffer nog, hoe evalueren bij kinderen en jongeren die tot op
heden nog geen laptop hebben. Ik heb ondertussen al veel verhalen gehoord
omtrent de basis die de school zal gebruiken om iemqnds zoon of dochter over te
laten.
Persoonlijk denk ik dat we na deze crisis een
paar nieuwe verhaal lijnen gaan moeten schrijven omtrent het onderwijs en hoe
we de leerkloof zullen dichten. Ook zonder de coronacrisis is er een kloof waar
men maar niet over kan.
Graag geef ik jullie mee wat ik in mijn
postcorona onderwijsplan zou zetten:
1. uitgebreid onderzoek doen naar de
tekortkomingen bij kwetsbare gezinnen:
·
Is het gezin in het bezit van een goed werkende
laptop?
·
Is er een wifi verbinding in huis van deze
gezinnen?
·
Heeft de leerling/student een rustige omgeving
om te studeren?
·
Is er voldoende begeleiding?
2. Hoe bovenstaande vragen oplossen?
Per
gemeente kijken naar het aantal kwetsbare gezinnen en de scholengemeenschappen
laptops laten aankopen. Wie geen laptop heeft maar wel genoeg bestaansmiddelen
heeft kan een laptop huren aan de school. Wie niet genoeg bestaansmiddelen
heeft kan via het sociaal huis of OCMW aan een attest komen om gratis een laptop
te ontlenen aan de school. Dit kan zeker een oplossing bieden in tijden van
crisis maar ook tijden de gewone gang van schoollopen.
De
wifi verbinding kunnen we proberen op te lossen door over geheel Vlaanderen,
per gemeente verschillende hotspots aan te brengen. Als er geen crisis is heb
je beperkt toegang, als er een crisis zich voordoet kunnen bepaalde hotspots
open gesteld worden voor sociaal kwetsbare gezinnen met in hoofdzaak de
kinderen n jongeren van deze gezinnen toegang te geven aan het online
leerplatform.
In
tijden van crisis (welke dan ook) is het belangrijk voor een rustige leerplek
te hebben. Al was het dat dit kon op een jeugddienst, school,.... voor vele
jongere en kinderen in hoofdzaak uit een kwetsbaar gezin kan dit echt een
verschil geven.
Ook
begeleiding in en buiten tijden van crisis is van uiterst belang.
Het verleden

We kunnen dus besluiten dat jongeren en
kinderen uit kwetsbare gezinnen het al altijd moeilijker hebben gehad. Dit
zowel in het verleden als in het heden. Daar moeten niet alleen de kwetsbare groepen
aanwerken maar daar moeten wij, als maatschappij aan werken. Zorgen dat de
kwetsbare gezinnen opgenomen worden in dat wat wij normaal noemen. We moeten
tonen dat we hen (onder)steunen en willen begeleiden naar een voor hen betere
wereld. Laten we de handen in elkaar slaan om te zorgen voor zij die het niet
gemakkelijk hebben om een menswaardig leven te lijden.
Bronnen:
Saerens, Z. (2020). "Ik wens beetje meer
geld om eten te kopen, want het is bijna op": Dylan uit kwetsbaar gezin
getuigt over coronacrisis. Geraadpleegd via: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/18/dylan-karrewiet/
Verhaeghe, M. (2020) Demografische
ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen. Cursus sociaal-agogisch werk.
Wikipedia. (2020). Adolf Daens. Geraadpleegd via
https://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Daens
Wikipedia. (2020). Leerplicht – Geschiedenis.
Geraadpleegd via https://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht#Geschiedenis
Debbie, ook ikzelf vindt het heel belangrijk dat organisaties zich inzetten voor kansarme gezinnen in deze Coronatijd. Het zijn juist hen die het meest getroffen zijn, maar onder de radar blijven. Tof dat je jouw eigen corona onderwijsplan laat tonen. Het laat zien dat je er werk hebt ingestoken!
BeantwoordenVerwijderenDag Debbie
BeantwoordenVerwijderenIk vind dit een zeer aangename post om te lezen. Je haalt hier een zeer belangrijk statement aan waar men de dag van vandaag wel volgens mij meer rekening mee moet houden. Als we het over de huidige situatie hebben zien we dat kansarmen nauwelijks aan bod komen, terwijl ook zij nu wat meer steun kunnen gebruiken.
Leuk dat je doorheen je post zelf ook oplossingen tracht te zoeken!
Groetjes
Femke
Dag Debbie
BeantwoordenVerwijderenWat goed dat je hierover schrijft. Ik vind dat er meer rekening moet gehouden worden met deze kwetsbare groepen, vooral nu in deze moeilijke periode. Ik zie dat je een eigen corona onderwijsplan hebt gemaakt, ik vind het tof dat je nadenkt over mogelijke oplossingen.
Groetjes
Elisa